Marielle gästbloggar!

Hej alla glada o goa där ute!

Nu har min praktik hos Jens och My runnit mot sitt slut, så jag tänkte berätta lite om den underbara månaden. Men först ska ni få en liten presentation om mig.

Mitt namn är  Marielle Henriksson och jag går sista året på Ridsportsgymnasiet i Strömsholm med inriktningen Sporthopp. Jag är en målmedveten tjej som älskar livet som ”hästnörd”.  Jag har två hästar Winston och Amber, Winston är en valack  KWPN född 2003 e.Recruut ue.Jackson  med honom har jag tävlat upp till 130 med plac. Amber är ett sto född 2006 u: Acacio ue: Silvester och med henne har jag enbart hoppat några pay and jump med eftersom hon ligger lite efter i sin utbildning.  Under veckorna tränar jag för Jens Fredricson och Daniel Svensson, dom är kanon bra.

Nu tillbaka till den underbara månaden:

Allt började en måndag morgon kl.07.00 där stod jag lite smått nervös inför min första dag på praktiken i vita stallet. Men nervositeten släppte snabbt när jag möttes av mycket glad My.

Jag har under praktiken fått lära mig så mycket och verkligen fått insikt av hur det är att jobba som hästskötare.

Så här kan en vanlig dag i Jens stall se ut: jag börjar kl.07.00 och slutar när alla sysslor är klara och det kan vara kl.16.00-18.00. Under dagen sker följande: mockning morgon och em, visitering av hästarna, in och utsläpp till hagar och skrittmaskin, göra i ordning hästar inför ridning, persedelvård, och nattning av hästar vilket innebär minst 20 min. ryktning per häst och lite extra omvårdnad.

Att vara hästskötare är ett mycket ansvarsfullt jobb och det fick jag verkligen uppleva när Jens och My åkte till Holland och gav mig fullt ansvar över stallet och de hästar som var kvar hemma. När de sedan kom tillbaka gick även My på semester i några dagar. Jag hade mycket att göra och ett stort ansvar, men jag stor trivdes som fisken i vattnet!

Hästarna i stallet har alla sin egen personlighet. De är alla väluppfostrad, charmiga och så klart talanger hela bunten. Snacka om att jag gillar dom allihopa!

Jens är en underbar, glad och klok människa som verkligen bjuder på sig själv och tycker om att se mig utvecklas. Jag har fått träna för honom under praktiken och fått jätte många tips och goda råd.

My har gjort ett mycket starkt intryck på mig. Hon är en mycket hårt arbetande tjej med många järn i elden och super koll på allt! Hon är en professionell hästskötare ut i fingerspetsarna.

Jag vill tacka Jens, My och hästarna för den fina tid jag fick hos Er. Jag önskar att jag i framtiden blir lika duktig som Jens och My.

Ride on folks


Kommentarer
Postat av: Linda

Kunde vara lite spännande och höra vad kusarna får för mat och hur mycket?

Foderfunderingar nämligen...

2012-02-06 @ 10:46:07
Postat av: Tävlingsryttarnaa

Kul och få en gästbloggning, alltid lika roligt och se en annan sida :)

2012-02-06 @ 12:06:52
URL: http://tavlingsryttarnaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0