Livet som hästskötare..något för alla?

Ikväll har Jens haft clinic i Hallstahammar, på ridskolans anläggning! En hästägare till oss, Malin, är ridskolechef där så det är hon som har ordnat dit Jens :) Malin äger Thelma som Jens har ridit under året, Thelma är just nu hemma på vila.
Jens red en av sina egna hästar, Cavat var den som fick visa upp sig ikväll! Han visade lite basic - grundutbildning. Och förklarade hur man genom att inte ta hästen i munnen kan få en lyhörd häst som man kan rida fort på och på så sätt vinna klasser. Jens är väldigt bra att prata och demostera för en publik och har lätt att få alla att känna sig välkomna och delaktiga :) Efter Cavat red han även en av ridskolans hästar. Det såg jag dock inte eftersom jag istället körde hem Cavat. Det blev tyvärr inga bilder från clinicen, jag måste bli bättre på att komma ihåg kameran!
Tänkte även passa på att svara på lite frågor angående livet som hästskötare!
De första frågorna kommer från Elin Ericsson.
Hej!
jag har precis hittat till din blogg och är lite nyfiken på hästskötar livet! :)
Hur vet man att man passar som häst skötare? Det är väldigt svårt att svara på vem som passar som hästskötare och vem som inte gör det. Det är självklart inte alltid en dans på rosor och man måste vara beredd att jobba hårt! Men om man känner att man är sugen på att jobba som just hästskötare så är alltid det bästa sättet att prova. Funkar det inte kan man alltid åka hem!
Har du alltid varit super nogrann med dina egna hästar och haft ordning i stallet och så? Jaa, det måste jag nog säga att jag alltid har varit. Jag har alltid varit nogrann i stallet, med hästen och dess utrustning. Det är viktigt!
Stog du uppstallad med dom eller hade du eget stall? Om du hade dom hemma, var det jätte mkt jobb? Jag ska köpa ny häst snart och ha1r möjlighet att ha den hemma på gården, men orkar/hinner man om man går i skolan samtidigt (går i 9an nu)? Jag har haft hästarna både hemma och uppstallade. Personligen föredrar jag att stå uppstallad. Då det lätt blir väldigt ensamt i ett eget stall och det är alltid skönt att ha folk runt omkring sig som man kan få hjälp av när man ska resa bort osv. Men det är ju självklart en smaksak :)
Måste man ha körkort och bil tycker du om jobbar som groom? Körkort är absolut en fördel och hos vissa ett krav. Lastbilskörkort är ett plus!
Sen undrar jag om du har något husdjur (eller vill ha)? Får man ha det? :) Jag har inget djur just nu. Men har växt upp med hund hela livet och har börjat fundera på att köpa en egen! Många tillåter att du har ett husdjur, ex hund, men det finns även dom som helst ser att du är utan.

Nästa fråga kommer från Linnea
Jätte intressant blogg, skulle gärna vilja veta om du vet hur man gör för att bli hästskötare? Skulle du kunna ge några tips :) Tack Linnea! Hmm..väldigt svår fråga. För det finns inte något direkt rätt svar! Det finns nog många vägar att gå. Men för att lära dig så måste du ju vara på en plats där det finns folk att lära sig av! Så det bästa är att hitta ett stall, i Sverige eller utomlands, och åka dit och jobba. Det viktigaste är inte att du kan allt när du börjar, det är det ingen som kan. Utan det viktigaste är din inställning, man måste våga visa att man vill. Man måste våga ta plats och fråga frågor! Alla kan göra fel men det är inte alla som kan hantera en motgång. Jobbet som hästskötare är svårt att förbereda sig för utan det måste upplevas på plats! Antingen så älskar du det eller så gör du det inte, vi är alla olika :)

Nu hoppas jag att jag lyckats att svara ganska bra på era frågor iallafall :)
Avslutar med en bild på mig och Lunatic från helgen som var!
Bilden har jag lånat av Havrepappa




Kommentarer
Postat av: Linnea

Tack för bra svar! Hade varit grymt roligt att börja jobba som hästskötare, även om det kräver mycket jobb. Det är ju en erfarenhet rikare ;)

2011-11-30 @ 22:30:38
URL: http://showmylife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Helt rätt inställning Linnea! Go for it!

2011-11-30 @ 23:07:51
URL: http://showgroomjf.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej! Hyr ni en extra box när ni är på tävling där ni har alla grejer?, eftersom det inte ser ut att stå ngn mat och liknande utanför boxarna...MYCKET BRA BLOGG!!!!!

kram

2011-12-01 @ 08:53:20
Postat av: Linnea

Ska försöka :-)

Det är dock svårt hur jag ska göra, vem man ska ta kontakt med, så man väljer rätt osv, har hört många skräckhistorier... Jag skrev med min mejladress och tänkte om vi kunde ha mejlkontakt för detta, hade vart skoj :-) kram

2011-12-01 @ 10:18:12
URL: http://showmylife.blogg.se/
Postat av: Cosi

Intressant blogg. Har sj jobbat under en 15 års period som hästskötare, dock mestadels utomlands. Liksom alla andra började jag jobba i Sverige, insåg snart nog att det var läge att flytta utomlands, bättre betalt, mindre antal hästar och mindre avstånd till tävlingarna! Hur tänker du, är du sugen på att flytta utomlands? Jobbade många år i Tyskland, det var hårt med SÅ givande. Att jobba för "de bästa" har sin charm :)

Men jag vill iaf avsluta med att säga att det är skoj att läsa om er "unga" hästskötare, det får en att minnas första tiden!

2011-12-01 @ 11:53:25
Postat av: Havrepappa

Ni är såå söta på bilden. Kan vara den bästa jag någonsin har tagit faktiskt... :)

2011-12-28 @ 14:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0