A good horseman can hear his horse speak, a really good horseman can hear his horse whisper

En liten, liten, del av den storm som härjar i landet har idag letat sig ner till oss på Strömsholm! Det har samtidigt varit närmare 10 plus grader.. Vilket inte är helt okej, enligt mig iallafall, så här i slutet på december.. Jag vill ha snö, massor med snö!! Jag är trött på leriga hagar, leriga ben och leriga hästar!

Men vi jobbar på ändå! På onsdag är Jens tillbaka igen efter sin jul-ledighet då ska hästarna börja sättas igång igen efter deras vila. Sakta men säkert! Hästarna sätts igång försiktigt efter vilan, allt för att förebygga och motverka skador.
Dom som har vilat helt har gått i hage, varje dag, och även i skrittmaskinen en stund varje dag.
Såhär kan en dag se ut, den första veckan under deras igång-sättning:
Pass nr 1: Morgon, lättare longering, ca 10-15 min. I skritt och trav, antingen lätt inpänd med chambong eller helt utan.
Pass nr 2: Efter longering släpps hästen ut i hage för att sedan komma in igen till lunch.
Pass nr 3: Eftermiddag, lättare pass under ryttare. Ca 30 min i alla gångarter. Syftet med passet är att få hästen gymnastiserad och lyhörd för ryttaren och dess hjälper. Mer eller mindre kolla av styrning, gas och broms!
Pass nr 4: Eftermiddag, skrittmaskin. Detta passet är helt inividuellt och anpassas för varje särskild individ. De hästar som fortfarande har mycket energi kvar efter dagen kan få gå en stund i skrittmaskinen. Men är hästen trött är det dumt att trötta ut den mer. Det är ofta när hästen är trött, eller inte riktigt har fullt fokus, som onödiga skador uppstår.
Fördelen med att göra många men lättare pass utspridda under hela dagen är att hästen inte står och laddar hela dagen för att sedan mer eller mindre explodera när det väl får komma ut.
Men det är viktigt att komma ihåg att varje enskild häst kräver en enskild plan. Några kräver längre igångsättning än andra. För vissa hästar kanske det passar bättre att göra ett lite längre longerings-pass och en kortare pass under ryttare den första veckan!
Det här, precis som det mesta som har med dom här fantastiska djuren att göra, är verkligen en hel vetenskap :) Men mycket intressant och spännande att följa!
Hur brukar ni lägga upp arbetet för era hästar den första perioden efter vilan?


Colmar på vinterpromenad förra vintern. Han älskar att "dyka" i snön!

(Ber om ursäkt för det något röriga inlägget, men radbyten och dyl fungerar inte riktigt som jag vill..)


Kommentarer
Postat av: Yasmine

Haha det har jag förträngt!! Hihi han var svår att tränsa läänge sedan han kom på det där med att backa i stallgången med oss på släp :P

2011-12-26 @ 22:38:27
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Linnea

Jag brukar jogga ca 4 - 5 dagar, beroende på hur länge de vilat. De brukar ju inte tappa lika mycket på vintern som på sommarn med tjocka magar.. Sen öka på passen ju mer dagarna går, kortare i början.. Sedan brukar jag försöka klättra mycket, det bygger ju upp ryggen och kondisen :)

2011-12-26 @ 22:40:00
URL: http://tavlingsryttarnaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0