Flätning

Är just nu mega jätte trött! Men hästarna har varit jätte fina idag alla tre :) Colmar rev sista i omhoppningen men hoppade super. Lunatic nolla med ett tidsfel och Thelma rev även hon sista i omhoppningen men hoppade riktigt bra!
Det är ungefär så avancerat jag orkar skriva om dagen som varit.. Men efersom er önskan är min lag ;) får ni istället ett inlägg om hur jag flätar!
Jag har manarna ganska tjocka och relativt långa på mina hästar då det krävs för att göra många flätor.
Och på hästar som flätas ofta så slits manen av det och tunnas därför ur på det sättet.


Jag använder mig av gummiband i silikon, en hårklämma och vatten.


Jag blöter manen så den blir lite lätt fuktig och delar sedan upp manen i lika stora "toffsar" med hjälp av hårklämman.


Jag använder mig av ett gummiband när jag flätar och rullar därför varje fläta vart efter den är gjord. Många flätar med två gummiband och gör då klart alla flätor först för att sedan rulla upp dom. Det är en smaksak.



Hur många flätor jag gör är helt beronde på hur mycket tid jag har på mig, men det ligger vanligtvis på runt ca 18 st.
Tips är att fläta hårt, då det är lättare att rulla upp den då. Men också att få skarvarna mellan flätorna raka, det gör jag med hårklämman men en mankam i stål är också bra.


Är du ovan på att fläta eller bara tycker det är svårt är den här flaskan ett mycket bra hjälpmedel. Den gör manen lite sträv och det blir då lättare att hålla ordning på alla hårstrån. Jag använde det en del i början när jag var ovan och fortfarande höll på att lära mig fläta!

Annars handlar det mest om att: övning ger färdighet!
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Linn - hästblogg

Vilket bra inlägg med många tips! Nu blir jag sugen att prova :)

2012-03-10 @ 18:39:50
URL: http://linnshastliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Och den där flaskan hittar man var?

Kunde du inte knoppa alls innan du började som hästskötare?

2012-03-10 @ 21:07:15
Postat av: My

Bra att ni gillar det :)

Skulle tro att du hittar den i de flesta välsorterade ridsportbutiker, annars kan dom säkert ta hem om du frågar!

Jag hade flätat någon gång innan, men inte mycket och inte särskilt bra... :)

2012-03-10 @ 21:48:51
URL: http://showgroomjf.blogg.se/
Postat av: Malin Olsson

Grattis till guldet till dig och hela teamet:)

2012-03-11 @ 16:22:09
URL: http://malinolssons.wordpress.com
Postat av: M

STORT GRATTIS TILL JENS OCH KUNGEN! Även till dig förstås! Vilken vinnarskalle, vilken liten rally-bil! Så häftigt att se de två tillsammans ge allt de har för varandra!

2012-03-11 @ 16:26:38
Postat av: Sandra Johansson

STORT GRATTIS TILL ERT SM-GULD!

2012-03-11 @ 19:22:50
URL: http://teamjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0