Hovslagare

Jag tror att dom flesta har hört "ingen hov - ingen häst", men jag vet inte om alla vet hur väl det verkligen stämmer. Att små förändringar på hoven eller skon kan göra underverk men att det även kan bli en katastrof!
Det är inte lätt, jag vet. Men när man som vi får se många olika typer av hästar och hovar början man verkligen inse hur viktig hovslagaren är. Och inte bara en hovslagare utan en som är riktigt bra!
Jag är själv intresserad av det mesta som handlar om hästarna och deras utveckling och tycker därför också att det är roligt att hålla en dialog med vår hovslagare för att just få se de små förändringar han gör och därefter även se ett resultat på hästarna :)
Vår hovslagare är överlag väldigt intresserad av hästar och ridning. Och han är ofta med och kollar när Jens rider hästarna för att se hur hästarna rör sig och placerar hoven på marken vid arbete.
Därför vill jag i det här inlägget ge en xtra fjäder i hatten till vår duktiga hovslagare Lasse Körvall!




Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej My! Undrar om du har ngr tips ang klippning, min häst är hel klippt men efter ca 3 veckor får han få långa hårstrån över allt.. har du ngt tips hur man ska göra för att hålla de fina i pälsen? Hur ofta klipper ni era hästar?

2012-02-01 @ 11:20:48
Postat av: Yasmine

Justus hälsar att han också är väldigt nöjd med Lasses senaste skoning, på 8 veckor syns det knappt att han har växt då formen på hoven knappt ändras vid en bra verkning.

2012-02-01 @ 11:50:11
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: My

Sofie: Det blir likadant på Lunatic, framför allt på magen. Det finns inte så mkt man kan göra.. På dom andra hästarna växer pälsen ut mer jämnt. Lunatic klipps innan, nästan, varje tävling. Mest för att få bort svinpälsen, de långa hårståna, som växt ut. Jag upplever att just svinpälsen kommer den här tiden på året, efter jul, kan tyvärr inte svara på varför.. De andra hästarna klipps "efter behov". Jungfru tex får inte så mkt päls så henne behöver jag inte klippa så ofta. :)

2012-02-01 @ 11:54:31
URL: http://showgroomjf.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, verkligen! Och lika svårt som det är om man har en som inte kan det där sista som gör det riktigt bra, lika intressant är det att se superproffsen jobba. Och det är som du säger, minsta obalans kan ge stora problem.

2012-02-01 @ 18:18:46
URL: http://malinolssons.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0